آرشیتکت: کریستین دوپورتزامپارک (Christian de Portzamparc)
همکار طراحی: Christian Bauer & Associés
مشاور آکوستیک داخلی: XU Acoustique
مشاور آکوستیک خارجی ـ محیطی: AVEL Acoustique
طراح صحنه: Changement à Vue ، Michel Fayet
تالار جدید کنسرت لوکزامبورگ، یکی از چندین پروژه فرهنگی در دست اقدام در این شهر است، شهری که برای دومین بار خود را آماده کسب عنوان پایتخت فرهنگی اروپا میکند. در سال 1995، شهر لوکزامبورگ پایتخت فرهنگی اروپا نامیده شد و در سال 2007 نیز مجدداً این عنوان را به خود اختصاص خواهد داد. دولت و صنایع بخش خصوصی لوکزامبورگ این عنوان را بسیار جدی گرفته و با یک سرمایهگذاری 450 میلیون یورویی در زیرساختهای فرهنگی، این کشور کوچک (با جمعیت 448300 نفر) را به کشوری مطرح در عرصه فرهنگی بینالملل تبدیل نمودهاند.
اخیراً بیش از 10 پروژه فرهنگی در لوکزامبورگ یا اجرا شدهاند و یا در دست اقدام هستند. جدیدترین این پروژهها عبارتند از: موزه هنرهای مدرن Grand Duke Jean که توسط آی.ام پی (I.M. Pei) طراحی شده و قرار است در سال 2006 افتتاح شود و تالار کنسرتGrande-Duchesse Joséphine-Charlotteکه توسط کریستین دوپورتزامپارک طراحی شده و طبق برنامه در سال 2005 افتتاح خواهد شد.پورتزامپارک طراحی این تالار را در سال 1997 در یک مسابقه بینالمللی برنده شده بود.
تالار کنسرت Grande-Duchesse Joséphine-Charlotte، محل جدید ارکستر فیلارمونیک لوکزامبورگ ، در مرکز منطقه مثلثیشکل Place de l’Europe واقع شده و بخشی از طرح جامع جدید این منطقه محسوب میشود که در سال 1996 توسط ریکاردو بوفیل (Ricardo Bofill) تهیه شده است. بخشهای مختلف این تالار 20000 مترمربعی که هزینه اجرای آن 7/107 میلیون یورو برآورد شده است، عبارتند از: ادیتوریوم اصلی که ظرفیت آن میتواند از 1226 تا 1506 صندلی افزایش یابد، یک تالار موسیقی با ظرفیت 302 صندلی و یک تالار ویژه با ظرفیت 120 صندلی برای موسیقی الکتروآکوستیک.
آنچه در ادامه میخوانید، معرفی تالار کنسرت لوکزامبورگ از زبان طراح آن، دوپورتزامپارک، است:
تالار کنسرت لوکزامبورگ که به شکل یک ساختمان مدور طراحی شده است، در مرکز منطقه Place de l’Europe ، واقع میباشد. این ساختمان که به صورت یک عنصر مستقل در مرکز این منطقه وسیع مثلثیشکل قرار گرفته، به یک رشته جواهر، در صندوقچهای ساختهشده از ساختمانهای اطراف، شبیه است. یک راهرو و سرسرای ورودی هسته مرکزی این تالار را در برگرفته است. نمای این راهروی پیرامونی که نه مات و نه شفاف است، یک نوع ملیلهدوزی در سطح وسیع میباشد که از 823 ستون باریک تشکیل گردیده که بطور منظم و حسابشده در یک مسیر منحنیشکل سازمان یافتهاند. ریتمهای این ستونها شکل بیرونی تالار را تعیین میکنند و بسته به محل ناظر، دیدهای مختلفی به درون ساختمان ارائه میدهند.
بازی نوری که از داخل ساختمان دیده میشود، بسیار منحصر به فرد است، بطوریکه مشاهدهکننده پیوسته جلوههای مختلفی از شفافیت را درون آن کشف و مشاهده میکند. در واقع، من در ابتدای پروژه، زمانی که از سایت بازدید نمودم، فکر کردم شاید بتوانم با استفاده از یک توده متراکم، حلقهای میان داخل و خارج، به عنوان نمادی از جدایی دو جهان متفاوت، ایجاد کنم. در این پروژه، با توجه به اینکه موسیقی یک تجربه حسی قوی ارائه میدهد، این مرز بوسیله یک پرده باورنکردنی از نور ایجاد شده است.
در داخل سرسرای ورودی، مجموعهای از برجهای تندیسوار ورودیهای تالار را مشخص میکنند و یک پل پیاده باریک و طویل که گرداگرد دسته مرکزی برجها بطور مارپیچ حرکت میکند، امکان سیرکولاسیون در سطوح بالایی سایت را فراهم میآورد و دسترسی به لژهای ادیتوریوم اصلی را تأمین مینماید
در طراحی داخلی تالار کنسرت، ویژگیهای مثبت تئاتر شکسپیری با آکوستیک امتحان پسداده تالارهای کنسرت دارای جعبه نمایشshoe-box تلفیق شده است. برجهای ساده و بیپیرایه به همراه لژهایشان، نوعی احساس عمق در فضا ایجاد میکنند که آن را وسیعتر نشان میدهد. این احساس دیگر حس مربوط به یک تالار بسته نیست، بلکه حس مربوط به یک مکان تجمع سرشار از جمعیت میباشد که در میان ساختمانهای بلند قرار گرفته است.
برجها برای اینکه به تنهایی از استقلال برخوردار باشند، در زاویههای مختلف قرار داده شدهاند که شاید در نگاه اول این امر اتفاقی به نظر برسد، اما در واقع این کار تضمینی است برای اینکه تمام شنوندگان دیدهای خوبی به صحنه و ارکستر داشته باشند. هر برج چهار طبقه لژ دارد که در جلوی هر طبقه یک ردیف صندلی برای شنوندگان موجود است. هدف من از طراحی این برجها این بود که دیوارهای پیرامونی فضای موسیقی نیز پر از جمعیت باشد.
حجم تالار موسیقی که در طراحی خیلی مورد توجه قرار گرفته و از عناصر شاخص طرح محسوب میشود، به گونهای است که به نظر میرسد تالار موسیقی زیر یک برگ حلقهشده قرار گرفته یا بخشی از یک مخروط است که از ستونهای موجود در نمای تالار کنسرت سر برآورده و به نرمی و آهستگی در حال آشکارشدن است. قسمت داخلی تالار بوسیله دو عنصر بازتابدهنده تعریف میشود که به منظور جلوگیری از تمرکز صدا در بالا، انحنا یافتهاند، بطوریکه یکی مقعر و دیگری محدب شده است. بازتابنده دیگری در بالای منطقه ارکستر این تمهید آکوستیکی را کامل میکند. محور تالار نیز برای ایجاد وحدت میان ارکستر و مردم، بطور غیرمعمول، انحنا یافته که این ویژگی در داخل تالار کاملاً بارز و مشهود است.
| [ کلمات کلیدی ] :